Hemne.com Diskusjonsforum

Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Våkn opp
atlemelo
Postert: 3. Feb 2005, 16:49
Quote Post

Nybegynner
*

Gruppe: Medlemmer
Posteringer: 5
Medlemsnr.: 72
Registrert siden: 3. Feb 05

Våkn opp! Det finnes en sammenheng.

Det har i den siste tiden vært rettet massiv kritikk mot barn og unges livsstil. Nesten daglig leser man innlegg i avisen som omhandler den yngre generasjons usunne livsførsel. Med utgangspunkt i ulike forskningsrapporter, kan journalister bekrefte at barn og ungdom blant annet tilbringer altfor mye tid foran PCen. Ungdoms narkotikabruk viser en faretruende utvikling. Og den psykiske helse er stadig mer omdiskutert. Når de unge håpefulle først forlater dataspill, internett og playstation og tar seg tid til å gå ut, er ofte hensikten å drive gatelangs, og det gjerne i en form for påvirket tilstand. Dette til lokale huseieres store fortvilelse. Hemne skiller seg aldeles ikke ut i så henseende.

Det er ikke til å skyve under en stol; de voksne har rett, forskerne har rett. Ja, til og med journalistene har rett. Barn og unge tilbringer for mye tid foran PCen. Det økende narkotikabruk er faretruende. Psykisk helse har vært mer på dagsorden. Barn og unge har en tendens til å drive gatelangs, ofte i rus. I stedet for å kritisere de unge, burde man kanskje spørre seg selv hvorfor dette skjer. Det er det jeg i det følgende skal forsøke å svare på. Politikerne vet tydeligvis liten råd. Eller det kan bero på en manglende evne til å realisere de tiltak som blir foreslått.

Det ligger åpenbart at kulturaktiviteter har en egenverdi som meningsfull aktivitet i en total livssituasjon, særlig for barn og ungdom som alltid har vært og alltid kommer til å være søkende og på leting etter fotfeste og identitet. I tillegg kan kultur være et forebyggende middel. Kultur vil kunne føre til at ulike utsatte grupper ikke kommer i så stor kontakt med hjelpeapparat som de ellers ville gjort. Helse og sykdom er begreper som har en omstridt definisjon, og diagnosen kan ofte være mistilpass, manglende livslyst eller apati. Kulturaktivitet er sannsynligvis et av de mest effektive virkemidlene mot slike tendenser i befolkningen generelt og i forhold til barn og ungdom spesielt.

Med kultur mener jeg naturligvis tilbud for ungdom. Flere enn de som allerede finnes. Når det gjelder Hemne, tas det få initiativ bortsett fra den vanlige fritidsklubben og fotballen. Det er viktig å nevne at lag og organisasjoner driver et solid arbeid for beboernes velferd og trivsel i nærmiljøet. Men dette til tross, den yngre generasjon krever et større aktivitetstilbud. Det ble blant annet foreslått gratis lån av samfunnshus og hall. Etter min mening ville dette være en god start. Den fysiske aktivitet de voksne etterlyser hos mange av de unge ville antakelig øket betraktelig dersom kommunen ikke tok seg betalt for å gjøre den lettere tilgjengelig på vinters tid. Et viktig steg i riktig retning er i det minste å tillate en slik passiv løsning, i det aktive tilbud ikke vokser på trær i denne bygda.

Hemne er for øvrig et allsidig distrikt, ikke minst fordi vi har mange flyktninger i bygda. I den forbindelse kan det legges til at sport og spill er to språk alle snakker. Felles aktivitet av en slik art er med å styrke integreringen.

Til slutt ønsker jeg å komme inn på de sosiale arrangement i denne bygda. Her har ungdom under 18 år et nokså begrenset utvalg. For ungdom under 18 er ikke de vante offentlige utesteder et alternativ. Og offentlige fester i Hemne samfunnshus florerer ikke. Dette kan dels ha sammenheng med at samfunnshuset var stengt for en periode i 2004 og dels at 25 vakter ikke alltid er like lett å anskaffe. Det har imidlertid vært en rekke eksempler på ildsjeler som har fått i stand og avviklet et vellykket arrangement. Men når det går halvår mellom hver tilstelning, ender det selvfølgelig med at ungdom ferdes langs gatene og ofte forstyrrer offentlig ro og orden. Med andre ord er det på tide at politikerne ser sammenhengen mellom få fritidstilbud og den atferd jeg har beskrevet. Løsningen skulle synes enkel og åpenbar.

I desperat mangel av ting å ta seg til, foreslås det stadig bowling, kino og lignende. Dette er stort sett storforlangende forslag til fritidstilbud som de fleste vil forstå er urealistisk for ei mindre bygd å drive. Prosjekter i den størrelsesorden er ikke nødvendig for å utrette et aktivitetstilbud på et respektabelt nivå. Jeg er av den overbevisning at hvis alle legger hodet litt i bløt, vil nok mange komme opp med forslag til gode og lukrative fritidstilbud dagens ungdom har behov for og har fortjent. Og denne gangen burde man i tillegg sørge for at gode forslag utvikler seg til å bli tiltak og realitet.

Atle Melø
PMEmail Poster
AdvantiX
Postert: 3. Feb 2005, 17:18
Quote Post

Senior Moderator
**

Gruppe: Moderatorer
Posteringer: 34
Medlemsnr.: 3
Registrert siden: 20. Dec 03

Du har selvfølgelig helt rett i det du sier, vi bruker masse tid forran PCn og vi drikker oss fulle i helgene.

På denne årstiden er det mørkt og trist med skole eller jobb. Derfor er det nesten en selvfølge at vi vil bruke helgene til å slå oss løs, da ofte med rusmidler.
Gratis leie av hemnehallen og flere offentlige fester kommer ikke til å rette opp problemene vi har idag. Vi må vel først å fremst gå inn i oss selv. Personlig tror ikke jeg at jeg kommer til å tilbringe mindre tid forran PCn hvis vi får leie hallen gratis, tviler på at de fleste kommer til å "legge om" livstilen sin på grunn av det. Her har vi bygd oss opp en vane som er litt vond å vende.

Dette er jo bare en liten del for å endre vanene, på sikt vil det nok også lønne seg. Men vi trenger flere forslag, flere alternativer. Bra initiativ Atle.
PMEmail Poster
atlemelo
Postert: 3. Feb 2005, 17:37
Quote Post

Nybegynner
*

Naturligvis skal ungdommen være i sin fulle rett til å feste og ha det gøy, både i helgene og ellers. Jeg har ikke påstått at ungdommen må kutte ned på forbruket for at de nevnte problemer skal forsvinne. Det er først og fremst snakk om å legge til rette en arena, dvs. et sted hvor ungdommen kan bedrive denne form for aktivitet.

Og det må videre bero på en misforståelse hvis det antas at undertegnede tror gratis leie av hall og samfunnshus, samt hyppigere sosiale arrangement løser alt. Dette var simpelthen eksempler på enkle og gode løsninger fra min side, med en oppfordring til å komme med flere. Det er etter min mening temmelig selvsagt at det skal mer til enn som så. Utfordringen ligger ikke i å få barn og unge til å "legge om livsstilen", men å finne løsninger som bidrar til en mer spenningsfylt hverdag.

Det er helt riktig som det blir sagt; vi trenger flere forslag, flere alternativer - og det er nettopp det jeg har tatt sikte på å mane opp til.
PMEmail Poster
Olaman
Postert: 3. Feb 2005, 20:42
Quote Post

Nybegynner
*

Posteringer: 1
Medlemsnr.: 73

Enig enig... tongue.gif
Problemet er jo at hemne er så kjedelig at det ikke er noe annet å finne på da.
PMEmail Poster
vegar
Postert: 3. Feb 2005, 21:15
Quote Post

Nybegynner
*

Posteringer: 2
Medlemsnr.: 74

Det er vel akkurat det han mener burde forandres.

Kommunen burde ha subsidiert et bredere tilbud av sport og idrett.
Når interessen først er skapt, og lagt merke til, vil idrettsorganisasjoner sannsynligvis kjapt se sitt snitt til å tjene penger på oss også.

Du har ikke vurdert å legge inn dette som et leserinnlegg i søvesten Atle?
PMEmail Poster
atlemelo
Postert: 4. Feb 2005, 23:44
Quote Post

Nybegynner
*

Jeg er enig i det som blir sagt.

Edna Hovden, redaktør i Søvesten, bekreftet overfor meg for kort tid siden at artikkelen vil bli trykket som leserinnlegg (i sin fulle lengde) i Søvestens fulldistribusjon torsdag 10. februar 2005.

Denne posteringen har blitt editert av atlemelo den 5. Feb 2005, 09:35
PMEmail Poster
atlemelo
Postert: 22. Feb 2005, 20:17
Quote Post

Nybegynner
*

Arne Morten Leirviks innlegg gjengitt i sin helhet slik det ble trykket i Søvesten torsdag 17. februar:

"Kjære Atle Melø

Det var med en viss forundring jeg leste ditt leserinnlegg i siste utgave av Søvesten. Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte når jeg leste det.
Du synes at en del ungdommer i Hemne faller utenfor og har ikke noe tilbud som de selv liker. Men hva er det noen ungdommer vil da. Det har vært prøvd mange ting som skulle belyse akkurat dette. Men ungdommen glimrer med sitt fravær. Hemne kommune rustet opp Betel med mye penger. Her hadde ungdom i Hemne en unikt tilbud som de selv skulle styre, men hva var det som skjedde. Ingen giddet å benytte seg av tilbudet. Hva var det som var galt med dette tilbudet? Ikke vet jeg men tendensen er den samme over alt. Tilbudene er der men brukerne mangler. På Eide er det blant annet kino og fritidsklubb. For de yngste er oppslutningen svært god, men når du passerer 12 år er ikke heller dette noe som er artig lenger.
Ungdommen i Hemne er en rekke ganger invitert til å delta i møter der de ble spurt om hva de selv ville. Resultatet var at ingen ungdommer møtte opp. Da har de det tydeligvis for godt. Det er lett å kritisere og klage over at ikke noe blir gjort for dem. Men skal noe bli gjort, da må de sannelig ta tak i noe selv også. Ungdommen kan da ikke forvente at alt må legges til rette for dem.
Offentlige fester var også et tema som ble tatt opp. Så vidt jeg vet så har det vært arrangert fester der alt har gått bra. Problemet her tror jeg ikke ligger hos ungdommen selv. Det kreves resurser for å arrangere fester. Mye folk skal til for at det skal fungere. Men holdningen blant en god del foreldre er at de livredde for at de skal komme i en slik situasjon at de må være med å hjelpe til. For å illustrere dette skal jeg fortelle en liten historie fra tribunen i Hemnehallen: Under samtale med en annen far så fortalte han at en del foreldre nektet ungene sine å være med fordi de var redde for å bli spurt for å hjelpe til. Da er det bare ildsjelene som er tilbake og det er begrenset hvor mye de orker. Atle Melø, kanskje fokuset skal rettes bort fra politikerne og over på en del foreldre som ikke gidder eller bryr seg med å sette grenser for barna. Det er tross alt foreldrene som til syvende og sist som har ansvaret for barna sine.
Det er en ting jeg vil presisere i dette inlegget og det er at det finnes veldig mye bra ungdom i Hemne og mange av dem er virkelig flinke til å ta et tak hvis det er nødvendig. Men det vil alltid være noen som faller utenfor og det er sterkt beklagelig. Da er det viktig at de selv tar de tilbudene som blir gitt og bygger videre med det på en postiv måte. Ikke sitte på et gjerde og klage over at det ikke er noen aktiviteter for dem.

Arne Morten Lervik - "halvgamling""

PMEmail Poster
atlemelo
Postert: 22. Feb 2005, 20:20
Quote Post

Nybegynner
*

Mitt innlegg gjengitt i sin helhet slik det vil bli trykket i Søvestens utgave torsdag 24. februar:

Jeg viser til innlegget skrevet av Arne Morten Leirvik trykket i Søvestens utgave torsdag 17. februar. Da jeg skrev mitt innlegg som ble trykket i Søvesten torsdag 10. februar, var det i vel viten om at det antakelig ville foreligge et svar i påfølgende utgave. Imidlertid er jeg i resultatet vidt uenig og finner det vanskelig å i det vesentlige tiltre hans begrunnelse.

Innledningsvis ønsker jeg å bemerke at det etter min mening blir vanskelig å ta innlegget altomfattende alvorlig stykkets introduksjon tatt i betraktning. Imidlertid evner jeg ikke å la et slikt innlegg stå ubesvart.

På tross av at jeg ikke anser det som min oppgave å tale ungdommens sak, er det av min oppfatning at det finnes flere som deler mitt syn.

Til å begynne med blir det hevdet at ungdom tar lite initiativ til å skape sitt eget fritidstilbud, og at de tiltak som iverksettes av andre, ikke blir fulgt opp av ungdommen selv. Det er utvilsomt riktig når Leirvik hevder at ungdom rent faktisk må finne seg i å ta i et tak selv for å skape en felles arena. Det blir videre anført at ungdommen ikke kan forvente at alt skal legges til rette for dem. Jeg for min del er ikke i stand til utdypende å gjøre rede for ungdommens forventninger, men det foreligger etter min oppfatning ingen stor majoritet som regner med å få fritidstilbudene servert på sølvfat. Det er med andre ord ikke snakk om at den eldre generasjon (i snever betydning) skal "legge alt til rette", men simpelthen legge NOE til rette. Betel blir naturligvis dratt frem som et eksempel. Det er på det rene at denne oppføringen var - og fremdeles er - et oppussingsobjekt. Forrige generasjons russ var godt i gang med oppussingsarbeidet, og all ros til dem for det friske engasjementet. Men dette til tross, jeg er ikke overbevist om at denne slags initiativ er kommunens beste måte å løse problemet på. Selv om det var snakk om en betydelig sum, kan man få inntrykk av at kommunen prøver å kaste penger på noe for å se om det løser seg selv. Urealistiske forventninger til ungdommen som skulle håndtere dette, vil kanskje noen si.

Videre er det ingen som bestrider at bygdekino og fritidsklubb på Eide er lukrative tilbud for publikum bosatt i beslektede områder. Riktignok var nok den eldre generasjon (igjen i snever forstand) spreke nok til å ta bena eller sykkelen fatt og gå eller sykle de åtte kilometerne i sin ungdom - vi må imidlertid innse at dagens realitet er en annen.

Avslutningsvis kommer fest-emnet opp til behandling. Ja, det har vært arrangert fester hvor alt har gått ordenlig for seg. Det gjør som regel det. Noe annet er fra min side ikke gjort gjeldende. Det må videre også bero på en misforståelse når det blir hevdet at ungdommen ikke er å bebreide. Det er heller ikke forfektet. Det er godt mulig at situasjonen er den som Leirvik beskriver, dvs. at foreldre kvier seg for å påta seg vaktansvar og andre festrelaterte oppgaver. Dette kan ha sammenheng med at det er de samme som blir spurt gang på gang. I en kommune bestående av godt over 4000 innbyggere ligger det i dagen at man har en mengde av foreldre å velge blant. Jeg er ikke i tvil om at flertallet av dem er mer enn villig til å stille opp for å bidra til å skape en hyggelig kveld for hva man rett og slett må kunne betegne som egne familiemedlemmer.

For meg blir det noe uklart hva som menes når det refereres til foreldre som "ikke gidder eller bryr seg med å sette grenser for barna". Dersom jeg forstår Leirvik riktig, er dette et uttrykk for at vi ikke må skyve alt ansvar over på politikerne, men at også de respektive foreldre må ta sin del av byrden. I det tilfelle er det jeg som eventuelt har vært uklar. Jeg har overhodet ikke ment å anføre at politikerne skal finne løsningene til alt. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg er dette et ansvar alle bærer; det å skape et godt fritidstilbud for ungdom.

Mye bra er blitt gjort. Mye bra kan fremdeles gjøres.

Atle Melø
PMEmail Poster
vegar
Postert: 6. Aug 2005, 19:47
Quote Post

Nybegynner
*

Posteringer: 2
Medlemsnr.: 74

Alle vil være politisk korrekt
PMEmail Poster
0 Bruker(e) leser dette emnet (0 Gjester og 0 Anonyme brukere)
0 Medlemmer:

Topic Options Reply to this topicStart new topicStart Poll

[ Script Execution time: 0.5847 ]   [ 14 queries used ]   [ GZIP Ikke aktivert ]